A ROMA INTEGRÁCIÓ EGYIK KULCSA AZ ÉLVEZHETŐ OKTATÁS

A romáknak ritkán akad esélyük, hogy maguk mondhassák el a saját, igaz történetüket. Ha ez így van, miként várható, hogy az emberi hozzáállás terén jelentős változás történjen? Az Egyesült Királyság iskoláiban tanuló Roma diákok miként nyilatkozhatnak biztonságban önazonosságukról, ha a róluk érkező információk rendre a metrók koldusairól szólnak vagy a My Big Fat Gypsy Wedding című (hazai verziója a Bazi Nagy Roma Lagzi vagy a Győzike-show) inkább sértő és előítélet-erősítő show-jából érkeznek?

Egy brit szervezet a NATT (National Association of Teachers of Travellers) nemrégiben Budapestre látogatott, hogy betekintést nyerjen a közép- és kelet európai Romák valamint az oktatás között fennálló viszonyokba.

Az Egyesült Királyságban már évszázadok óta élnek Romák, ide értve az ír utazókat és Európa minden tájáról érkező migránsokat is.

Az Európai Unió 2004-es és 2007-es bővítése után a csatlakozó, főleg közép- és kelet-európai államok lakossága jelentős és tömeges migrációs hullámokban érkezett a szigetországba.

A megannyi letelepedni szándékozó Romának azonban anélkül kellett megtapasztalnia az Egyesült Királyságban meglévő homályos sztereotípiákat, hogy egyetlen a valóságnak megfelelő információ elhangzott volna róluk a médiában. 2009-ben Észak-Írországban romániai Romákat üldöztek el otthonukból, míg újabban Skóciában jelent meg egy cikk Romák ellen elkövetett rendszeres visszaélésekről egy glasgow-i munkaügyi központ által.

A nagyobb lehetőségek vagy az azonos esélyek reményében ide érkezők bizonyos esetekben a közép- és kelet-európai országokban tapasztalt rasszizmussal és bizalmatlansággal találkoztak.

A gyűlölet eme megnyilvánulásait tápláló általánosítások és propaganda semlegesítésében az oktatásnak kiemelkedő szerepet kell vállalnia. A gyerekeknek sokkal többet kell tudniuk saját osztálytársaikról.

A Romédiánál tett vibráló hangulatú meeting során a vendégek számos filmet láttak, amelyek remekül illeszkednek az általuk alkalmazott tantervbe. Észrevételeiket egy video-interjú során osztották meg velünk:

A delegáció tagjai közt üdvözölhettünk egy machester-i lapnál dolgozó fotográfus-újságírót, Ciara Leeming-t, aki nemrég fejezte be könyvét egy fiatal Roma nő Romániából az Egyesült Királyságba emigrálásának történetéről.

A “Elvira and Me” című könyv egy bevándorló egész életére kiható döntésének aspektusaiba nyújt betekintést. Ezen túl azonban egy Roma nő szemszögéből kaphatunk magyarázatot a jelenség megismeréséhez, ami által a vegyes közösségi iskolák oktatási módszereihez is nélkülözhetetlen segítséget nyújt.

(Hamarosan egy teljes cikkben számolunk be Ramona történetéről, így érdemes figyelemmel kísérni blogunkat).

Szintén betekinthettünk Peter Norton által szerkesztett Angol-Romani szótárba, amely kezdő nyelvtanulók számára készült “Romani szavak könyve: Arna-tól Zaharo-ig” címmel.

A könyv elsődleges célja, hogy erősítse az Egyesült Királyság iskolai közösségeiben a különbözőség iránti elfogadást a lovári dialektust használva, amely a leginkább beszélt nyelvjárás Dél-Kelet Európában, ide értve Romániát.

Május 25-én Budapesten, a Corvinus Egyetemen “Együtt a Romák iskolai és közösségi befogadásáért “ címmel tartottak rendezvényt.

A Romédiától Bársony Katalin beszélt a negatív sztereotípiák és előítéletesség elleni küzdelemben az új média használatával elérhető potenciális előnyökről, amelyeknek folyamatosan ki vannak téve a Romák és más kisebbségek.

A tudatlanság falának ledöntése során lépésről lépésre vívott harcban a videó igen hatásos szerepet tölthet be. Ma már nem csupán az oktatási- és más tananyag érhető el videó formájában, de az online videó kultúra kialakulásával és terjedésével a 21. század osztálytermeiben az ún. “részvételen alapuló pedagógia” gyakorlata is egyre nagyobb teret hódít.

Ahogy a felhasználók által teremtett környezet és az ezzel párhuzamosan kialakuló emancipációs tér (legyen az közösségi portálokon történő kommentelés, posztolás, blogolás, feltöltés, stb.) a kisebbségi törekvések kifejezéseinek legfontosabb terepévé vált, úgy nem hagyható figyelmen kívül a nevelés számára sem, hogy az a környezet, amiben a diákok kommunikálnak a Romákat érintő információk széles spektrumát nyújtja, amely jelentős hatással bír a nem-Roma gyermekekben kialakuló sztereotípiákra csakúgy, mint arra a folyamatra, amin az identitásválsággal küszködő emigráns Roma gyermekek mennek keresztül.

A diákok ma már sok iskolában konstruktívan, web-alapú videóeszközök használatával érhetnek el vizuális tartalmakat.

Ezeket a konstruktív megoldásokat a tanároknak is be kell építeni a már meglévő oktatási tapasztalataikba ahhoz, hogy befolyásolni tudják a különböző eszközökben rejlő lehetőségeket és az oktatás javára fordítsák azokat.

A Romák által létrehozott tartalmak ma már a világ összes tájáról elérhetőek a tanárok számára.A következő lépés a hatásos nevelési eszközök megtalálása a képességek és a tudás összevonásával.Ezzel a módszerrel a osztálytermek gyermekeinek figyelmét a legújabb számítógépes játékok vagy kedvenc televíziós sorozatok által kiváltott intenzitással lehet lekötni.

A közösségi média használata valamint a különböző háttérrel és nemzetiséggel rendelkező Romák közötti virtuális párbeszéd lehetőséget nyújt egy élvezhető, részvételen alapuló és értelmes munkára egy békésebb jövőkép kialakításhoz.